מה זה תעשיה וניהול?

כדי להבין מהו תחום תעשיה וניהול ננסה להבין את המשמעות צירוף המילים.

מהי תעשייה?

תעשיה היא מרכיב בכלכלה המייצר מוצרים חומריים שהם ממוכנים ואוטומטיים ביותר. בנוסף, התעשיה היא מחלקת ייצור השואבת משאבים ומתאימה אותם לצרכי האנשים בקנה מידה גדול על חלוקת עבודה ושימוש במכונות. קיימת השפעה רבה ברמת הפיתוח של תעשיה על קצב ההתפתחות הכלכלית. במילים אחרות תעשיה היא תהליך המרת חומרי גלם למוצרים סופיים.

תהליך ההמרה דורש משאבי ארגון, כגון, כוח אדם/ ציוד אשר מתאימים ומקצועיים. זאת אומרת שחברות חייבות לגייס עובדים, לבקר תהליכים , לתקן אי- התאמות/סטיות בהתאם לדרישות התקנים/נהלים ולקוחות. התהליכים שמתרחשים בין הכנסת חומרי גלם לבין קבלת מוצר סופי הם מורכבים, מסובכים ומגוונים היום. תעשיה מאחדת אנשים ויוצרת עושר, היא סופגת חידושים כמו ספוג משלבת פיתוחים מדעיים במוצרים חדשים או קיימים ומפתחת את התעשייה , נוצר צורך בכ"א בהתאמה, החינוך הופך להיות מבוקש יותר.

כשאנשים מבוקשים, הם נמשכים לשיפור עצמי, הם מרגישים את עצמם כבעלי ערך ויצרניים. בהתאם, המצב הכלכלי והמוסרי של החברה משתפר, התרבות מתפתחת. מתקיימים פיתוחים טכנולוגים, המשפרים את המוצרים והשירותים ומתקיימים תנאים להתקדמות בכל תחום.

תעשייה וניהול

מהו ניהול?

ניהול הוא תהליך של חלוקה ותנועה של משאבים בארגון עם מטרה קבועה מראש, על פי תוכנית שנקבעה מראש ועם מעקב שוטף אחר הביצועים. התהליך הוא קבוצה של פעולות ניהול עוקבות שמטרתן להשיג תוצאה.

כמו שאנו מרגישים היום, הסביבה מאד דינאמית וחברות חייבות להתאים את פעילותיהן בהתאם לשינויים בסביבה/בדרישות הלקוחות, לכן הניהול הופך להיות גמיש יותר. כדי לארגן פעילויות, חברה צריכה להציג את התוצאות הרצויות בפני עובדיה, משלב של היישום, למידה ושליטה/בקרה של תהליך ועד להשגת היעדים הרצויים. לכן יש צורך לנהל את הפעילויות.

תעשיה וניהול הוא מקצוע שבו לומדים לחקור ולנתח תהליכים שונים בחברות וארגונים רבים, חברות יצרניות ו/או נותני שירות. על סמך התוצאות יוצגו שיפורים כדאיים כלכלית ויביאו לתהליך אופטימלי ויעיל יותר.

תעשיה וניהול מקנה ארגז כלים, בניהול צוותי עובדים/תהליכים/פרויקטים/מחסנים, בקבלת החלטות, כגון, כמה עובדים החברה צריכה להעסיק לצורך ביצוע הזמנות, מהו גודל ההזמנות של חומרי גלם בהתאם לדרישות מחלקות ייצור שונות בחברה, מאיזה ספק ניתן להזמין את חומרי גלם, באיזה מחיר, באיזו כמות , מהם מועדי אספקה , האם חומרי גלם שיגיעו לחברה מספיק איכותיים ועומדים בדרישות הייצור , במילים פשוטות -יש לתכנן את תהליכים כראוי .

כמו כן, יחד עם התפתחות הטכנולוגיה גם מקצוע תעשיה וניהול משתנה בהתאם, כיום לא מעט החברות משתמשות בתכנון תהליכים באופן ממוחשב, במערכות מידע שונות המאפשרות להקל על עובדי החברה לקבל החלטות לא פשוטות אך אופטימליות.

למה כדאי ללמוד תעשיה וניהול?

התשובה היא די פשוטה, אין מקום בעולם שלא דורש אנשי מקצוע בתחום תעשיה וניהול. העולם המודרני מתקדם ומתחדש ולכן, אתם יכולים להיות אחד מהמובילים בחברה בעלי ידע ויכולת ניהולית להניע עובדים/תהליכים לחדשנות!