הבשורה לבעלי הרכבים החשמליים וההיברידיים יוצאת מבאר שבע

כל בעל רכב חשמלי מכיר את החשש מפני תקלה בסוללה- ההוצאה הכבדה ביותר ברכב. כעת, תוכנית חדשה במכללה הטכנולוגית בבאר שבע מכשירה דור ראשון של הנדסאים שיידעו לתקשר עם מחשב ניהול הסוללה ( BMS) לאבחן את מוקד הכשל, לטפל ולהחזיר את הסוללות לשימוש תקין, במקום להחליף אותן.

בשנת 2024 בישראל כל רכב רביעי שנמכר הוא חשמלי או היברידי. המעבר המהיר לרכבים ירוקים מביא עימו יתרונות סביבתיים וכלכליים, אך גם אתגרים לא פשוטים ובעיקר עלויות גבוהות במקרה של תקלה בסוללה. כיום, בעלי רכבים רבים נאלצים להחליף את כל הסוללה בעלות של עשרות אלפי שקלים, ולעיתים אף מאות אלפים ברכבי יוקרה.
מעבר לכך, הרכב המודרני הפך ממכני הנדסי לדיגיטלי המנוהל באמצעות מאות יחידות בקרה ממוחשבות. מערכות בקרה ושליטה אוטונומית חלקית ועד למלאה, עדכוני תוכנה בענן, ניהול האנרגיה והבטיחות שהוטמעו בו כדי לשפר ביצועים, להפחית זיהום אוויר ובעיקר לסייע במניעת תאונות. המשמעות היא שרמת הידע והכישורים המקצועיים הנדרשים לאבחן ולטפל ברכב הדיגיטלי גבוהים במיוחד.
על רקע זה, השיקו במכללה הטכנולוגית להנדסאים בבאר שבע בשיתוף איגוד המוסכים תוכנית ייחודית וראשונה מסוגה בישראל, לצד הטכניון, ואחת מהראשונות בעולם, להכשרת הנדסאים רכב בהתמחות ברכבים חשמליים והיברידיים רמה 04 ( Level 4) המוגדרת לרמת הרישוי הגבוהה ביותר.
מדובר בהתמחות לאבחון תקלות במערכות מתח גבוה וניהול תרמי, איזון תאי הסוללה באמצעות ציוד בטיחותי מתקדם שמאפשר להחזיר סוללות לשימוש, לחסוך הוצאות עתק ולצמצם את פסולת הסוללות המזיקה לסביבה. פתיחת התוכנית דווקא בבאר שבע אינה מקרית: היא מבקשת להציב את העיר בחזית ההכשרה הטכנולוגית והחדשנות בענף הרכב, ולספק מענה לא רק ברמה ארצית אלא גם ברמה מקומית – לסטודנטים, לתושבים ולבעלי מוסכים בדרום.
מי שמוביל את היוזמה האקדמית והטמעת התחום הוא קובי אביטל, סמנכ”ל מו”פ מתודולוגי לחדשנות טכנולוגית ברכב באיגוד המוסכים.
לדבריו: “הסמכה זו מספקת מענה משמעותי לאחד האתגרים הגדולים ביותר של ענף הרכב בעידן החשמלי וההיברידי חכם והפופולרי בישראל ( EREV) ומציבה את הנדסאי הרכב החדשים לצד תעשיית ההיטק ( אוטוטק) הישראלית כפורצי דרך לא רק בפיתוח אלא גם במתן מענה טכני-דיגיטלי רלוונטי לרכבים חכמים בעלי הנעה אנרגטית חלופית- חשמלית.
עד היום, בעלי רכבים נאלצו להחליף סוללות שלמות בעלויות גבוהות מאוד, ואילו מעתה נוכל להכשיר ולהסמיך אנשי מקצוע שיודעים לאבחן, לאזן ולשפץ אותן. זהו מהלך שמשנה את כללי המשחק גם לצרכנים, שייהנו מהוזלת עלויות משמעותית, גם לענף המוסכים, שמקבל תחום התמחות חדש ומתקדם, וגם לחברה כולה בזכות צמצום פסולת וזיהום סביבתי.
בעיניי, זהו צעד חשוב בהצבת ישראל בחזית החדשנות העולמית בתחום הרכב החשמלי”.
אביחי אביב, ראש מגמת רכב במכללה הטכנולוגית להנדסאים בבאר שבע, מוסיף: “באר שבע מוכרת כבר שנים כבירת טכנולוגיה איזורית, והתוכנית החדשה שלנו ממשיכה את הקו הזה וממקמת את העיר גם בחזית ההכשרה לענף הרכב החשמלי. הדרום הופך למוקד ידע וחדשנות גם בתחום הרכב, שהוא אחד מענפי התעשייה הצומחים בעולם. הסטודנטים כאן לא מסתפקים בלימוד תיאורטי, אלא מתנסים בעבודה מעשית במוסכים כבר במהלך הלימודים, כך שהם מסיימים עם יתרון ברור בשוק העבודה ויכולת להשתלב מיידית בתעשייה המקומית והארצית. המשמעות היא שגם התושבים וגם בעלי המוסכים באזור נהנים מכוח אדם מיומן ומעודכן, שמביא את הבשורה הדרומית לכל רחבי המדינה”.

לכתבה המלאה באתר באר שבע נט>>