אדריכלות נוף – כל מה שקורה בסביבה/בדרך שלנו

אדריכלות נוף היא מן מקצוע כזה שכולם נהנים ממנו ואף אחד לא מודע לקיומו. היא המובן מאליו. חלק מהדברים שפשוט קיימים ואנחנו לא מקדישים להם שום מחשבה,
כמו מים זורמים או חשמל. אדריכלות נוף היא עיצוב הסביבה החיצונית. כל מרחב ציבורי או פרטי מחוץ למבנים.

מיהו אדריכל הנוף?

ברמה הגבוהה והכוללת ביותר, אדריכלי נוף עוסקים בתכנון תב״ע – תוכנית בנין עיר. איך יחולקו השכונות, מה יהיה אופיין, היכן ימוקמו מרכיבי העיר הציבוריים השונים: מרכזי קניות, מוסדות חינוך, מרפאות, פארקים ועוד ואיך תתרחש התנועה ביניהם, לאיזה כיווני שמיים יפנו הרחובות כדי שתהיה זרימת אוויר טובה ועוד שיקולים רבים שאחראים על איכות חיינו. תכנון תוואי כבישים גם הוא חלק מהמקצוע. בשיתוף עם מהנדסי כבישים ועוד בעלי מקצוע רבים. איפה הכביש יעבור נמוך ולא יראה וישמע – בד״כ בתחום יישובים – דוגמא לכך היא דרך נמיר בתל אביב. איפה הכביש יהיה גבוה או בתוואי שיאפשר לנוסעים בו להנות מהנוף או בכלל איזה נוף יראו הנוסעים – כביש שש הוא הדוגמה הבולטת ביותר.

הרמה הבאה היא תכנון מפורט של כל אלה. תכנון שיפועים לניקוז מים, הגדרת החללים הציבוריים, איך יראה כל פרט, מה יהיו מרכיביו, מאיזה חומרים יבנו המרכיבים השונים, היכן ימוקמו אלמנטים שונים. לדוגמה: מגרשי חניה, פארקים, שדרות עצים, ערוגות גינון, ספסלים, ברזיות, אשפתונים וכל אלמנט שנדרש במרחב לתועלת הציבור. כאשר כל אלה מתוכננים, מבוצעים ומתוחזקים היטב הסביבה נעימה ומזמינה לשהות בה ומשפיעה ישירות על איכות החיים שלנו.

אם הרחוב מוצל ומאוורר ויש לנו ספסל לשבת עליו בדיוק במקום הנכון, מה נראה כשנשב על הספסל והאם נרגיש בטוחים ונינוחים. האם בגינה אנחנו יכולים לשבת לקשקש עם הורים נוספים שנמצאים בה וגם להשגיח בנוחיות על הילדים ויש לנו צל ואוויר זורם ופח לזרוק אליו את האשפה וברזיה לשתות ולשטוף ידיים ופנים ושירותים ומקום להחליף חיתול ועוד ועוד פונקציות נדרשות לשהות נוחה ונעימה.

אדריכלות נוף

נגישות היא עוד נושא בו עוסקים רבות במרחב הציבורי. איך נגיע ממקום למקום בדרך הגיונית ואפשרית, איך משתמשים שונים יוכלו לנוע במרחב בנוחיות. למשל איך ינועו מי שמשתמשים בעגלות. איזה שיפועים יהיו בשטח, האם נדרשות מדרגות – היכן ימוקמו ומה יהיו מידותיהן, כמה אנשים יוכלו לעבור במקום מסוים בנקודת זמן מסוימת – שני הורים עם עגלות ילדים? רק אחת? מה יקרה אם יש מקום רק להולך רגל אחד אבל מגיע מולו עוד אחד? איזה עוד תשתיות נמצאות בדרכם של הולכי הרגל – עמודי תאורה, פחי מחזור וכד׳, איך הן משרתות אותם ובמה מגבילות את התנועה והזרימה החופשית. איך יסתדרו במרחב אנשים עם מגבלות שונות: עיוורים, חרשים, נכים ועוד.

חלק נכבד ומרכזי של המקצוע הוא תכנון צמחיה. עצים בשדרות, בפארקים ובגינות ליצירת צל ולשימושים נוספים, ערוגות גינון שמשרתות צרכים שונים של הפרדה, הסתרה, בטיחות, משיכת ציפורים ופרפרים, הנאה ועוד צרכים רבים ומגוונים. צמחים הם מרכיב חשוב ומרכזי באיכות הסביבה בה אנחנו חיים. סביבה שמאפשרת למגוון בעלי חיים שחולקים איתנו את המרחב חיים נוחים וטובים משפיעה על האקולוגיה המקומית. אקולוגיה היא מערכת היחסים בין כל הגורמים במרחב מסוים. לדוגמה, בניין גדול עם חזית זכוכית עצומה גורם להשתקפות של השמש על החלונות ולהגברה דרמטית של הקרינה והחום בסביבתו.

צמחיה בכלל ועצים בפרט מורידים את הבוהק של הקרינה, מצלים ומורידים את הטמפרטורה בסביבתם בחדות. זרימת רוח לוקחת איתה את האוויר החם ומאפשרת לאוויר קריר לתפוס מקום. שילוב נכון ואיזון בין כל הגורמים האלה מאפשר להנות מהפונקציות של הבניין ושל הרחוב בו זמנית ללא שאחד יבוא על חשבון השני.

סביבה מתוכננת המאזנת בין הצרכים השונים היא הכלי המרכזי ברמה המקומית להתמודדות עם משבר האקלים שהביטויים הכי נפוצים שלו הם כמות הימים החמים מאוד מצד אחד ומצד שני גשמים חזקים והצפות. סביבה מתוכננת היטב ממתנת מאוד את החום ומתמודדת ביעילות עם הצפות.

קיימות היא עוד נושא מרכזי שנושק למקצוע המגוון והמרתק הזה. קיימות – Sustainability באנגלית – מתקשרת עם מונח רווח נוסף – טביעת רגל אקולוגית, והיא הקשר והדרך לעשות דברים במינימום אמצעים כך שיפרו את האיזון של הסביבה כמה שפחות. למשל שימוש בחומרים מקומיים שלא מצריכים שינוע באוניות ובמטוסים ממקומות רחוקים, או שימוש בחומרים זמינים שלא מצריכים הרס של סביבות טבעיות לצורך הפקתם. משמעות נוספת של סביבה מקיימת היא כמות המשאבים הנדרשת כדי לתחזק אותה. לדוגמה, פארק שיש בו מדשאות גדולות דורש הרבה מאוד מים להשקיה ועבודת כיסוח תכופה ורבה, לעומת חורשת עצים שלא דורשת כמעט השקיה ותחזוקה שוטפת.

אלה הם, על קצה המזלג, התחומים בהם עוסק המקצוע. לכל נושא יש עוד התמחויות רבות ושונות. זהו מקצוע שמאפשר הסתכלות רחבה מאוד או עיסוק פרטני מאוד, אפשר להתמחות בפן התכנוני הנדסי שלו או בפן החברתי או בפן הביצועי של כל נושא ונושא שהוזכר ובעוד רבים שלא הוזכרו.

הנדסאי ת אדריכלות נוף יכול ה להתמחות ולהתמקצע במגוון תחומים או בתחום צר בהתאם לנטיות, להעדפות, ולכישורים האישיים.
זהו מקצוע שמאפשר לשלב מנהיגות, ערכים, יצירתיות, ידע, הנדסה ועוד כדי להשפיע על הסביבה בה כולנו חיים ואפשר באמצעותו לדאוג לרווחתם של הרבה מאוד אנשים לאורך זמן ממושך מאוד.